Pages

Saturday, July 23, 2011

mit0s vS fakTa...

Pendermaan 0rgan…!!



         Sebagaimana yg telah kita ketahui, isu pendermaan organ dan tisu adalah suatu isu yang menimbulkan banyak persoalan. Tambahan pula, ia semakin mengelirukan sesetengah pihak bila terdapat pelbagai mit0s mengenainya…0leh itu, berikut adalah penjelasan kepada beberapa persoalan yang sentiasa ditimbulkan.


1)    Mit0s..:saya terlalu muda untuk membuat keputusan c0z sy masih berusia di bawah 18 tahun

Fakta..: fakta ini memang betul krn ia melibatkan undang2. Tapi sbgmana yg kita tahu, ibubapa kita berkuasa untuk membuat keputusan. Kita blh berbincang dgn ibubapa jika kita berminat utk menderma organ. Ini krn kanak2 juga ada yg memerlukan organ yg lbh kecil berbanding apa yg blh diberikan olh org dewasa..



2)    Mit0s..:saya terlalu tua untuk menderma. So, takde sape yg mahukan organ saya

Fakta..: tua..?? yang sebenarnya…usia samada tua @ muda langsung tidak mempunyai kaitan dgn isu pendermaan organ. Ini krn keputusan utk mggunakan organ kita bergantung kpd kriteria perubatan yg tegas dan bukannya krn umur.

3)    Mit0s..:mungkin saya belum betul2 mati ketika pihak h0spital menandatangani sijil mati saya

Fakta..:walaupun isu ini kerap dibincangkan di tabl0id, perlu kita ketahui yg manusia tidak akan mampu menggoyang-goyangkan ibu jarinya selepas dia diisytiharkan mati. Bahkan, orang yang bersetuju untuk menderma organ akan menjalani pelbagai rawatan untuk memastikan yg mrk benar2 sudah meninggal dunia.



4)    Mit0s..:hanya orang kaya dan ternama yg berada pada senarai pertama utk menerima organ yg didermakan.

Fakta..:org kaya dan ternama tidak akan dapat keutamaan dlm urusan pembahagian organ yg didermakan. Sebenarnya, semua mendapat hak yg sama rata dlm s0al ini. Bezanya, org biasa yg menerima organ tidak akan mendapat liputan meluas di media.



5)    Mit0s..:kesihatan saya tidak berapa baik. Saya yakin tidak ada orang yg mahukan organ atau tisu saya.

Fakta..:hanya sedikit sahaja keadaan perubatan yg menghalang kita drpd menderma organ. Keputusan utk menentukan samada organ itu masih blh digunakan atau tidak bergantung kpd kriteria perubatan. Hal ini tidak mustahil kerana ada sesetangah organ yg tidak sesuai untuk didermakan, tetapi organ dan tisu yg lain mungkin boleh didermakan.  

No comments:

Post a Comment