Thursday, October 27, 2011

s@@t h@d!rnY@ t@nPa kU dUg@...=)

Dalam mihrab cinta...


video

* tak pernah terlintas di benakku
saat pertama kita bertemu
sesuatu yang indah tumbuh dalam gundah
harum dan merekah
*courtesy of LirikLaguIndonesia.net
** tulus hatimu buka mataku
tegar jiwamu hapus raguku
membuncah di hati harapan dan suci
menyatukan janji

reff:
bunga-bunga cinta indah bersemi
di antara harap pinta padaNya
Tuhan tautkanlah cinta di hati
berpadu indah dalam mihrab cinta

repeat **
repeat reff
repeat *

memboncah di hati harapan dan suci
dalam mihrab cinta


kenapa manusia zaman sekarang senang2 je nak menjatuhkan hukum???




Assalamualaikum w.b.t....(^_^)

bila sebut je sal hukum ni..
pernah x kita dgr org2 tua ckp
"jgn dibuat main sal hukum hakam Allah ni..."
tu pesan org tua2 kita la....

tapi knpe yea kita skrg ni lain plk jd ni.....
huhhh.....!!~~
knp senang2 je kita nk m'jatuhkan sesuatu hukum tu..
"haa....yg ni haram!!!"
"yg ni plk masuk neraka lau k0 buat.."


sedangkan nabi Muhammad s.a.w tlh b'sabda:

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُوْلُ : إِنَّ الْحَلاَلَ بَيِّنٌ وَإِنَّ الْحَرَامَ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا أُمُوْرٌ مُشْتَبِهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهُنَّ كَثِيْرٌ مِنَ النَّاسِ، فَمَنِ اتَّقَى  الشُّبُهَاتِ فَقَدْ اسْتَبْرَأَ لِدِيْنِهِ وَعِرْضِهِ، وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِي الْحَرَامِ، كَالرَّاعِي يَرْعىَ حَوْلَ الْحِمَى يُوْشِكُ أَنْ يَرْتَعَ فِيْهِ، أَلاَ وَإِنَّ  لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلاَ وَإِنَّ حِمَى اللهِ مَحَارِمُهُ أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ   مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ  أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ
[رواه البخاري ومسلم]
:...mafhumnya

Dari Abu Abdillah Nu’mbin Basyir radhiallahuanhu dia berkata: Saya mendengar Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda: Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas. Di antara keduanya terdapat perkara-perkara yang syubhat (samar-samar) yang tidak diketahui oleh orang banyak. Maka siapa yang takut terhadap syubhat berarti dia telah menyelamatkan agama dan kehormatannya. Dan siapa yang terjerumus dalam perkara syubhat, maka akan terjerumus dalam perkara yang diharamkan. Sebagaimana penggembala yang menggembalakan hewan gembalaannya disekitar (ladang) yang dilarang untuk memasukinya, maka lambat laun dia akan memasukinya. Ketahuilah bahwa setiap raja memiliki larangan dan larangan Allah adalah apa yang Dia haramkan. Ketahuilah bahwa dalam diri ini terdapat segumpal daging, jika dia baik maka baiklah seluruh tubuh ini dan jika dia buruk, maka buruklah seluruh tubuh; ketahuilah bahwa dia adalah hati “.
(Riwayat Bukhori dan Muslim)an 

s0o....adakah benar tindakan saudara ini..???


Pernah ada kawan yg bertanya, "Apa pandangan hang tentang sister tudung labuh yang join unit uniform?"

Saya jawab, "HARAM bg mana2 pmpuan join unit uniform. X tdapat sbrg KEPERLUAN SYAR'I kpdnya utk join unit tu..join unit tu juga bukanlah atas sbb DARURAT..x ada lg yg mati ats sbb x join unit uniform.

Dan x pernah blaku pd zaman salaf mana2 mukminat yg bertempur sbg tntera kcuali dlm beberapa pristiwa yg tersangat2 darurat sperti nk mlindungi Rasulullah s.a.w. dlm Prg Uhud..

X ada yg mengasaskan pkara ni mlaenkan mereka yg dh terpengarauh dgn fahaman liberal & persamaan gender. WalLahu a'lam."

Mgkin jwpn ni keras..tp yg keras tu utk org yg bijak (sbb yg tanya saya tu pun budak syariah). Hanya Arab Badwi yg x ada asas ilmu agama yg "dibelai" dgn jwpn yg lmbut.

Marilah kita sama2 fikirkan..dlm al-Quran, jangankan nak bersembang, nak pandang perempuan pun Allah x bagi.

Tapi kita hari ni? Kaum Muslimat suka sebarkan foto mereka. Sebahagian yang laen mencampakkan diri mereka dalam sebuah kumpulan yang majoritinya lelaki..dan dilatih dengan aktiviti2 lasak yang bertentangan dengan fitrah seorang wanita.

Untuk apa? Di manakah keperluannya di sisi agama?

Pernahkah kaum wanita ini terfikir adakah Rasulullah s.a.w. akan membenarkan mereka menyertai pasukan tentera jika mereka baginda s.a.w. masih hidup bersama2 dengan kita pada hari ini?

Jika anda rasakan jawapannya "Ya"..teruskan..
Jika fitrah beragama anda merasakan jawapannya "Tidak"..taatlah kpd Allah dan Rasulullah s.a.w.

"Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali yang berpesan2 dlm kebenaran dan kesabaran"

=]
cuba kita renung2kan n hayati kisah p'juangan 2 srikandi ini...


semangat Ummu Hakim ra. n Ummu Umara ra. dlm b'juang membela agama Allah sgtlah luar biasa. dalam keadaan apa pun mrk bersedia utk b'juang n mengorbankan dirinya, sekuat tenaga, semampu apa yg mrk miliki. semangat t'sebut patut kita cnt0hi utk b'juang melawan org2 kafir di zaman moden ini. adakah ia selari dgn jwpn anda; ustaz husnu fikri ahmad?? "HARAM bg mana2 pmpuan join unit uniform..bla9..." adakah anda thu ap akn jd pd ms hadapan??? xkan nk tggu org mari serang kita dlu baru gelabah xtentu pasal nk belajar asas tentera?? renung2kan.....=) 






Friday, October 7, 2011

akhirnya.....^_^


Assalamualaikum w.b.t….
lamanya xb’kesempatan nak update bl0g ni.
Byk kerja yg nk dibuat lps sem baru bukak ni..huhuhu…l0teih den..
Haaa…..kali ni, aku nk cerita pasal hari konvokesyen kakakku  yg sul0ng.
Akhirnya….
Tanggal 5 Oktober 2011…kakakku  berjaya menggenggam
segulung ijazah yg dikejarnya sejak dr kecil…
Alhamdulillah…
Kejayaannya membuatkan kami tersenyum bangga
Terutamanya mak dan ayah…
Jelas terpancar sinar kebahagiaan di wajah tua mereka…
S0b3….
touching la plak..huhuhu…
Jauh mak, ayah, nenek, pikah n upin datang dari kampung
Utk meraikan hari bersejarah tersebut…


Ketibaan mereka disambut oleh aku, kak n tir0h…
Pada hari tu semua ada kecuali ngah, hasif n dauh…
Kesian mereka krn xdpt b’sama kami pd hri tu atas sebab2 yg xdpt dielakkan…
Xpelah…pape pun, tahniah wt kak n sm0ga kejayaan sentiasa b’samamu….=)
Sbg adik2, kami akan berusaha b’sungguh2 utk
Mencapai impian keluarga kita
Dgn m’jadikanmu sbg cntoh yg t’baek buat kami
Insya_ALLAH…..(@_@)