Wednesday, December 19, 2012

bila taufan durian crepe melanda....


nyum...nyum...

j0m sama2 kita buat durian krik..krik...warna hijau!!

bahan2 crepe:
~250gram tepung gandum
~3 biji telur
~500ml santan
~1 sudu teh esen pandan
~1 sudu teh pewarna hijau @ kuning

cara-caranya:
1) satukan semua bahan dalam bekas & kacau
2)masukkan dalam blender dan blend.kemudian tapis..
3)sediakan kuali leper yg non stick punyerr..
4)panaskan kuali dan letak sedikit minyak..
5)tuang 1 senduk kecil & masukkan crepe..xperlu diterbalikkan..
6)buat sampai habis aduan..

bahan-bahan filling:
>>isi durian secukupnya
>>1 cawan non dairy whipping cream

cara-cara:
1) pukul whipping cream dalam mixer hingga ia kental
2) asingkan isi durian dengan biji. kemudian lumatkan sedikit

cara-cara bungkus crepe:
1)bentangkan satu keping crepe
2)letakkan whipping cream
3)letakkan isi durian
4)kemudian tutup semula dan whipping cream
5)lipat crepe dan sejukkan dalam peti sejuk sebelum dihidang..

selamat mencuba..!!!

~(@_@)~

Thursday, December 13, 2012

s0lat & kentut..

Haram kita berlakun atau berpura-pura solat. Contohnya ketika solat berjemaah di dalam masjid yang penuh dengan makmum, tiba-tiba kita terkentut. Kerana malu, kita teruskan solat, berpura-pura. Hukumnya haram. Apa patut kita buat? Kita wajib terus berhenti solat dan kalau boleh, kita keluar dari saf. Kalau tak dapat keluar, kita duduk.

Kalau nak keluar dari saf tapi di belakang penuh dengan makmum lain, kita boleh hulurkan tangan minta laluan. Orang saf belakang bila ada orang minta laluan keluar, kasi la laluan. Tapi jangan jadi bodo pegi sambut tangan nak bersalam pulak... (wakakaka)


Kalau kita memang berpenyakit kentut otomatik sampai 50 kali seminit, maka dimaafkan. Tidak batal solat disebabkan penyakit kentut yang tak boleh kawal.

Bolehkah orang berpenyakit kentut jadi imam? Boleh. Dengan syarat, semua makmum adalah kaki kentut jugak. Set-set jemaah kaki kentut. (wakakaka)

~ Ustaz Azhar Idrus ( Kitab Musolli ) ~

Friday, September 28, 2012

من أنا...؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم....


  قال الله تعالى في الكتاب العزيز ﴿ يا أيها الناس إنا خلقناكم من ذكر وأنثى وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا﴾. وهدفي المهم في كتابة هذه القطعة القصيرة المتعلقة بشخصي لتعارف مع الاّخرين. وأبدأ باسم والديني واسم أبي محمد زين بن داود واسم أمي رحيمة بنت مت ناوي. وقد سمّاني والدان تسمية جميلة نور عتيقة بنت مت زين. وولدت في ۲۳ ربيع الثاني سنة ۱٤۱۱ هجرية يوافق ۱۱ نوفمبر سنة ۱۹۹۰ ميلادية في  فاسير أمس بكلنتان والآن أسكن مع عائلتي في قرية تراتك فولي باجوق بنفس الولاية. وأحبهما حبا كثيرا لأنها يعتنيانني جيدا ويحبّانني حبا تاما ويعملان عملا قويا لإعطائي التسهيلات المرتاحة.
وعدد إخوتي خمسة أشخاص وأنا ثالثة فيه والأختين الكبيرتين تدرسان في الجامعة الشمالية الماليزية  والباقيان لا يزالان في المدرسة الثانوية. حينما كنت صغيرة قد قضيت أغلبية وقت الفراغ مع إخواتي باللعب التقليدية مثل "باتو سرمبان" و"تين تين" وفي يوم العطلة قد نزور الجدّ والجدة في القرية غير بعيدة منا معا. والآن كلنا متفرّقون ونقيم في أماكن مختلفة وأشتق إليهم.
كما عرفنا كل شخص له الهواية وهوايتي الكبيرة جمع الطوابع البريدية. وبدأت هذه الهواية منذ كنت في سبع سنوات. حتى الآن عندي مئات الطوابع البريدية التي تتكون من داخل الماليزيا  وخارجها مثل من بلاد إيروبا وأفريقا و آسيا شمالي وآسيا غربي. وصعوبة لحصول الطوابع البريدية في الوقت الحالي لأن الدنيا تتغير وهناك الآلة الإيلكترونيكية التي أرسلت الأخبار بالسهولة والسرعة مثل إيميل وهاتف النقل. وكثير من الناس يستعملونها ولم يستخدمو الأوراق ولم يرسلو الرسالة بالبريد.
وأنا بدوية وكنت أسكن في بيئة القرية وفيها فناء الأرز و النهر الجميل و أشجار الفواكه المتنوعة مثل "دريان" و "رمبوتن" و"الموز" وغيرها. وهوايتي أخرى حينما كنت صغيرة تسلق شجرة رمبوتن لقطف فاكهتها. وأحب قريتي وأشكر لأنني حصلت الخبرة التي لم يحصلها الآخرون الذين يسكنون في المدينة.
 وبدأت في الدراسة بروضة الأطفال وعمري ست سنوات في باجوق. ثم واصلت في مدرسة ابتدائية جلاوت وكنت هناك ست سنوات وواجهت الامتحان الكبير امتحان ابتدائي (upsr) في سنة أخيرة بحصول النتيجة الممتازة. ثم استمرت دراستي في الإعدادي في معهد نيفة وحصلت كل مواد ممتاز في الامتحان الوسطي الإعدادي (pmr).  وبعد ثلاث سنوات كنت في الإعدادي قد انتقلت إلى معهد آخر معهد أمير إندرا فترا لدراسة الثانوي في تخصص الآداب و حصلت الممتاز في  المواد الدينية واللغة العربية في امتحان الشهادة الدراسية المالزية ((spm.ٍ وأخترت المسلك المناسب بنتيجتي في دراسة العالية في الجامعة مسلك علم الوحي وقد حصلته ووصلت الاّن بذلك التخصص في هذه الجامعة.  
وهذا شيء ما يمكن أن أكتب وأقصّ للاّخرين في هذه المرة عن قصة شخصي وأرجو أن أعرف  شخص الآخر ترسيخا الأخوة بيننا. ألا كل مؤمنين إخوة كما قال الله تعالى كتابه العزيز ﴿ إنما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم واتقوا الله لعلكم ترحمون ﴾ وقول رسول الله صلى الله عليه و سلم {وكونوا عباد الله إخوانا}.

Sunday, September 2, 2012

main masak-masak..

assalamualaikum w.b.t...
hai kawan-kawan..
hari saya nak ajak k0rang semua
main masak-masak...
~~hehehee~~

saya nak ajak korang semua 
buat puding koktail hari ni...

jeng jeng jeng.....!!!!!
ni la dia puding koktail


meh nak cite sket...
puding koktail ni ada 2 lapisan tau..

firstly,
kita kena buat lapisan bawah dulu. 
cara2 dia, 
campurkan 1cawan kastad + 1cawan susu cair
+ 3 gelas air + stgh cawan gula +
secubit garam & sesudu marjerin. 
kemudian kacau bahan2 td kat atas api 
sederhana hingga pekat...
lepas tu tuang ke dlm acuan:-)

utk lapisan atas plak,
 campurkan 1cawan tepung jagung + 
1cawan susu cair + 3gelas air + 1/3 cawan gula 
& sebiji kuning telur..
lps tu kacau kat ats dapur hingga pekat. 
kmudian tuang adunan tersebut kat atas lapisan
pertama.

akhir skali....
jgn lupa tabur buah2an koktail
heheee...

slamat mencuba...
~(@_@)~

Tuesday, August 7, 2012

waktu yang makruh s0lat..



assalamualaikum w.b.t..
pernahkah kita dengar tentang waktu2 yg hukumnya makruh utk mendirikan s0lat??
haaaa....

kalau kawan2 semua nk tahu..
waktu yg disyariatkan solat adalah lima waktu.
iaitu waktu s0lat subuh, z0h0r, asar, maghrib n isya'..

namun, terdapat juga waktu2 yg dilarang mendirikan s0lat sunat padanya iaitu:
>>ketika matahari terbit hingga nampak jelas.
>>waktu rembang, iaitu apabila matahari berada di atas kepala hingga tergelincir.
>>ketika matahari hampir terbenam.

larangan ini berdasarkan sebuah hadis yg telah diriwayatkan 0leh Uqbah bin Amir, dia berkata: "tiga waktu yg kami dilarang 0leh Rasulullah mengerjakan s0lat dan menguburkan jenazah iaitu; ketika matahari terbit, ketika matahari di atas kepala & ketika matahari condong (hampir terbenam)."..

selamat beramal....
~(@_@)~

Sunday, August 5, 2012

Doaku Untukmu Sayang..

video

kau mau apa, pasti kan ku beri
kau minta apa, akan ku turuti
walau harus aku terlelap dan letih
ini demi kamu sayang

aku tak akan berhenti
menemani dan menyayangimu
hingga matahari tak terbit lagi
bahkan bila aku mati
ku kan berdoa pada ilahi
tuk satukan kami di syurga nanti

tahukah kamu apa yang ku pinta
di setiap doa sepanjang hariku
tuhan tolong aku, tolong jaga dia
tuhan aku sayang dia

aku tak akan berhenti
menemani dan menyayangimu
hingga matahari tak terbit lagi
bahkan bila aku mati
ku kan berdoa pada ilahi
tuk satukan kami di syurga nanti

(tuhan tolong aku, juga jaga dia
tuhan ku pun sayang dia)

aku tak akan berhenti
menemani dan menyayangimu
hingga matahari tak terbit lagi
bahkan bila aku mati
ku kan berdoa pada ilahi
tuk satukan kami di syurga nanti



Tuesday, July 31, 2012

j0m rem0ve facebook timeline same2...

assalamualaikum w.b.t....
bila bukak je facebook hari ni..


wah...!!! terkejut aku
tengok-tengok fb aku dah jadi timeline..
bila masa pulak la aku tukar ni???
rimas tengok....
terasa macam budak baru belajar nak bertatih...
xtahu katne nak tgk notification,
xtahu katne nak tgk friend list....
tambah2 plk bila status jadik kiri kanan..
p0ning den!!

haaaaa......
kalian pun mesti ramai yg rimas sgt dgn timeline kan??
j0m kita same2 remove facebook timeline okeh
hohohhoooo....
sape nak try???
meh cni beratur dulu..
kehkehkehkehhhhhhhhhh....

mula2 skali....


and then ikut je instruction beliau okeh!!
selamat mencuba.....^_^


hepinya bila dah facebook kembali kpd asal.....

~@_@~